Pesta Candat Sotong di Dungun

Seperti diramalkan oleh otai-otai yang terlibat dalam industri perikanan, tahun ini bakal menjanjikan tahun mencandat sotong yang menarik.  Pada tahun-tahun sebelum ini, candat sotong gagal memberikan hasil yang baik.  Namun, menurut cerita mereka yang telah keluar mencandat pertengahan bulan ini, terutama di Kuala Terengganu atau Marang, hasil yang di dapati menjangkau 30kg untuk kategori bot fiber yang memuatkan dua orang  pemancing.

Biasanya bot ini akan membawa pemancing ke tempat sotong bersarang.  Jarak inilah yang menentukan harga tambang untuk mencandat sotong ini.  Pemancing akan turun ke laut selepas waktu asar dan akan pulang pada waktu pagi keesokan harinya bergantung kepada hasil tangkapan.  Jika ingin mencari pengalaman dan tidak pasti samada mabuk laut ataupun tidak, bolehlah memilih untuk menggunakan khidmat bot yang kecil.  Jika anda mabuk laut (seperti saya), boleh balik awal dan tidak menyusahkan rakan-rakan lain yang tegar dan ampuh kepada  ancaman 'kucah' di laut.

 Jeti tempat parking bot fiber kecil untuk memuatkan dua ke tiga orang pemancing ke laut.
 Jika mabuk laut boleh mengamalkan petua, meletakkan bunga cengkih pada pusat, makan ubat tradisional, ubat klinik atau ubat homeopati seperti Cocculus indicus
Bot fiber Pakcik Yusuf yang boleh memuatkan pemancing yang ingin mencuba pengalaman mencandat sotong. Harga yang beliau tawarkan antara RM100 ke RM200 bergantung kepada jarak tempat mencandat sotong.

Comments

Popular posts from this blog

Homestay Al Amin 1 dungun

Homestay Dungun : Sewa Bilik Di Chalet Ummi

Motel Tanjung Jara Dungun